Bloggarkiv

söndag 14 augusti 2016

Fritt skapande

Jag har varit på pärlträff i helgen.
Där deltog jag i en workshop med Malin Holmberg som gör fantastiska pärlbroderier. Jag var lite osäker på om det skulle vara något för mig men se det var det. Så roligt!
Jag har suttit idag och funderat på vad som är så kul med att skapa och det som är allra roligast är när det inte finns några regler. Allt utgår från mig och mitt inre. Jag tappar bort omvärlden för ett tag och blir totalt uppslukad av det jag håller på med. Nya ideer dyker upp allteftersom jag håller på och mina fingrar hinner knappt med. Underbar känsla! Samma när jag skriver; att komma in i ett flow. Att inte hinna med att skriva ner det som händer. Att vara så nyfiken på vad som ska hända att jag måste skriva lite till... och lite till. Gillar inte regler och gränser. Språkregler; Okej, men inte så mycket mer. Helst ingen deadline. Det begränsar min kreativitet. Ibland är det ändå att föredra för att något ska bli färdigt.  Vilken härlig gåva vi människor har fått i och med vår fantastiska hjärna och fantasin som kan ta oss på så många äventyr. Det är lustfyllt som lekarna jag minns från barndomen, när jag blev ett med innehållet i leken och det som hände kändes alldeles, alldeles verkligt och levande! Jag tror (faktiskt är jag helt säker på) att om vi vågade släppa på alla måsten och "lekte" lite mer så skulle vi må mycket bättre än vad vi verkar göra i vårt samhälle idag.


Mitt första trevande försök
En av Malin Holmbergs fantastiska skapelser
Ett par till som Malin gjort. 

2 kommentarer: